Wat biedt het roggenforum voor haar leden?

Als gast van het roggenforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten roggen en roofvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse roggen- en roofvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Roggenforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Nitraat te hoog? Vanaf nu hoeft het niet meer!

Interne of externe filters, biologen, powerheads, verwarming, opvoerpompen, etc.
Topic Rating:
  • Not rated

Re: Nitraat te hoog? Vanaf nu hoeft het niet meer!

Berichtdoor perrush » di 15 sep 2009, 22:46

even dit topic oprakelen omdat het toch wel interessant is.

Ten eerste even zeggen dat je NO3- niet los mag bekijken. Het is niet omdat je NO3- uit je water haalt dat je water ook 'schoon' is. Interessant zou zijn om de redox of geleidbaarheid in de gaten te houden om te zien hoeveel andere, niet meetbare, stoffen er nog inzitten. Waterverversen blijft dus belangrijk. Maar het NO3- (en PO4-) eruit uithalen zoveel je kan, kan nooit kwaad.

Dit gezegd zijnde ben ik even aan't zoeken geweest welke nitraatharsen er te koop zijn. Ik vond dat spul van westdijk best duur.

• Westdijk Nitraat Reduct : 15 € / L (per 20 L genomen)
  • Seachem Nitrat Entferner : 15 € / L
  • Aqua Nature Nitrat Stop : 37 € / L
  • Nitratex AL : 37 € / L
  • Lewatit MP600 (Bayer, industrieel) : 17 € / L
  • Tetra Nitrate Minus Pearls : 90 € / L
  • JBL BIO NITRAT EX : 17 € / 230 gram
  • AMTRA Nitrat Reduct : 28 € / L
  • ClearEx : 15 € / L
  • Zac Nitratharz : 15.5 € / L

Het blijkt dus dat we niet echt lager kunnen gaan dan 15€ / L.

Ook interessant is de merknaam Lewatit van Bayer. Dit is een ionenwisselingshars gebruikt in water ontharders. Ik vraag me af inhoeverre Nitraat reduct een 'simpel' hars is dat veel meer dan enkel NO3- eruit haalt (en Cl- in de plaats geeft) OF dat deze harsen toch meer specifiek NO3- eruit halen zonder andere enkel waardige anionen.

Als ik het goed heb zal via Nitraat reduct wel je NO3- gehalte dalen, maar niet je geleidbaarheid (zal zelfs nog wat stijgen omdat Cl- beter geleidt dan NO3-). Uiteindelijk ben je er dan niet echt veel mee vooruit, buiten dat je testje aangeeft dat je minder NO3- hebt. Je water blijft eigenlijk verontreinigd.

Greetz
Stefan
perrush
Actief lid

Berichtdoor Renzenator » wo 16 sep 2009, 14:04

wow.... bedankt voor deze bijdrage. erg informatief!
Renzenator
Actief lid

Berichtdoor Lode » wo 16 sep 2009, 14:07

Ja inderdaad super informatie Stefan :duim

Je hebt een goed punt dat waarschijnlijk niet alleen het nitraat wordt aangepakt. Zelf houd ik het bij ouderwets waterverversen, ook het meest stabiel en voorspelbaar vind ik :)
Lode
Beheerder

Berichtdoor Renzenator » wo 16 sep 2009, 14:15

helemaal me eens lode. wel heb ik wat zakjes nitraat reduct in mijn filter zitten, maar ik ben van mening dat waterverversen het meest effectief zal zijn.
Renzenator
Actief lid

Berichtdoor perrush » wo 16 sep 2009, 15:24

Lode schreef:Je hebt een goed punt dat waarschijnlijk niet alleen het nitraat wordt aangepakt. Zelf houd ik het bij ouderwets waterverversen, ook het meest stabiel en voorspelbaar vind ik :)

Eigenlijk is het NO3- gehalte dat we meten slechts een maat voor de verontreiniging van het water. Je zou ook de geleidbaarheid kunnen meten. Als je een grafiek zou maken met NO3- en geleidbaarheid per dag dan zul je zien (althans dat denk ik) dat deze 2 aan elkaar gelinkt zijn. NO3- stijgt, geleidbaarheid stijgt.

Met nitraat reduct in je filter zal het NO3- inderdaad lager worden, maar de geleidbaarheid zal niet dalen. Zou interessant zijn als iemand hier eens een testje over doet. Ik heb momenteel nog geen geleidbaarheidsmeter.

Nu is waterverversen inderdaad het best, maar ook redelijk duur. Niet enkel het water op zich, maar ook het opwarmen van het water van ongeveer 13 °C (temperatuur uit de kraan) naar 27 / 28 °C. Dat is een verschil van ongeveer 14°C. Dit komt neer op ongeveer 16 KWH per kuub water, oftewel 2 € als je het met elektriciteit opwarmt (met gas kost het minder dan 1€). Het water op zich kost ook nog eens 2€.

Enige methode om je water zuiverder te maken is om een plantenfilter (lees : planten aqua) te hebben. Maar dan moet je weer voor licht zorgen, wat ook centjes kost.

Uiteindelijk zullen we maar zeggen dat alles geld kost zekers >)
perrush
Actief lid

Berichtdoor KevinvandePoll » wo 16 sep 2009, 15:59

Als eerst interessante info, maar even een vraagje na het lezen van je stukje.

Ik begrijp even iets niet, je denkt de stijging van no3 gepaard gaat met een stijging van de geleidbaarheid.
Maar vervolgens zeg je dat het verlagen van no3 d.m.v. nitraat reduct niet je geleidbaarheid kleiner maakt.

Dus dat zou betekenen dat no3 los staat van geleidbaarheid, maar dat het meer betrekking heeft op andere vervuiling wat weer als gevolg heeft dat je no3 stijgt.

Volgende vraag is dan, is die vervuiling dan ook schadelijk voor vissen. Als ik me niet vergis kan bij slechte water waarde no3 omgezet worden in no2. Aangezien dit echt dodelijk is voor vissen zou dan een nitraat (no3) reduct dus zeker een aanwinst zijn op het filter.

Ik begrijp dat jou kennis hiervan stuk groter is dan die voor mij dus als je hier een korte uitleg op kan geven graag.
KevinvandePoll
Actief lid

Berichtdoor Jason » wo 16 sep 2009, 16:55

Ik ga het spul ook gebruiken.
Heb van verschillende discuskwekers gehoord dat het super werkt.
Je waterwaardes blijven langer stabiel en je vissen groeien harder.
Desondanks blijf ik natuurlijk gewoonweg water verversen.
Ik gebruik het spul echter meer te ondersteuning om het water optimaal te houden.
Jason
Actief lid

Berichtdoor perrush » wo 16 sep 2009, 17:59

KevinvandePoll schreef:je denkt de stijging van no3 gepaard gaat met een stijging van de geleidbaarheid.

Maar vervolgens zeg je dat het verlagen van no3 d.m.v. nitraat reduct niet je geleidbaarheid kleiner maakt.

omdat NO3- door je hars vervangen wordt door Cl-. Daarvoor moet je ook regenereren met zout (NaCl). Bij het regenereren vanvang je het NO3- dat op het hars zit opnieuw door een Cl- ion. In je aqua wordt dat Cl- gewisseld voor een NO3-. NO3- gaat dus uit je Aqua, Cl- komt in de plaats.

Als NO3- op zichzelf schadelijk is, dan kan zo'n hars helpen. Maar laat je niet misleiden omdat je geen NO3- meer meet, je water blijft 'vuil' omdat NO3- niet de enige afvalstof is in het water. Maar wel diegene die we weten om de 'vuilheid' van ons water te bepalen.

Het zou heel interessant zijn om van een bioloog te horen hoe schadelijk die 'andere vuiligheid' nu wel is in vergelijking met NO3-. Misschien valt dit wel mee (zal eens even wat rond horen).

NO3- wordt niet in NO2- omgezet, het is andersom.

NH4+ (ammoniak lees : poep, urine, rottend vlees) wordt in je filter omgezet naar het giftige NO2- (nitriet, al giftig vanaf 1 mg/L) en verder naar het minder giftige NO3- (tot 100 mg/L nog redelijk veilig, wel soortgebonden)

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag.

Jason schreef:Ik gebruik het spul echter meer te ondersteuning om het water optimaal te houden.

dat lijkt me dan ook de manier waarop je dit moet gebruiken lijkt me
perrush
Actief lid

Berichtdoor Bobbie » wo 16 sep 2009, 18:01

Jason schreef:Ik gebruik het spul echter meer te ondersteuning om het water optimaal te houden.

Zo moet het ook gebruikt worden ;) dit doe ik ook zo en doe gewoon nog wekelijks mijn 50% waterwissel :duim

Edit:
je bent me net voor Perrush :p
Bobbie
Actief lid

Berichtdoor perrush » wo 16 sep 2009, 18:09

Bobbie schreef:Zo moet het ook gebruikt worden ;) dit doe ik ook zo en doe gewoon nog wekelijks mijn 50% waterwissel :duim

:D

dan even een vraagje voor diegenen die 'het spul' gebruiken. Hoe weet je dat die 50% waterwissel voldoende is ?? Normalerwijze meet je je NO3- om te zien of deze niet stijgt gedurende langere tijd. Maar hoe meten jullie de vervuiling nu ?? NO3- lukt dus niet meer.

En nee, ik ben niet tevreden met het antwoord dat 50% steeds voldoende is. Dat is gokken en niet meten = weten :-)
perrush
Actief lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Filters, pompen en overige techniek