Wat biedt het roggenforum voor haar leden?

Als gast van het roggenforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten roggen en roofvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse roggen- en roofvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Roggenforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Artikel: Zoetwater roggen uit de Amazone

Topic Rating:
  • 1 vote

Artikel: Zoetwater roggen uit de Amazone

Berichtdoor Lode » di 21 jan 2014, 23:37

Afbeelding
Een tijdje terug werd me gevraagd om een artikel te schrijven over zoetwater roggen. Dit is me al vaker gevraagd en meestal gebruikte ik dan het stuk "Tips voor beginnende roggenhouders". Het werd echter tijd dat er een keer een stuk geschreven werd dat de basis uitlegt over het houden van zoetwater roggen. Mijn doel was dat iemand (met basis aquarium kennis) na het lezen van het artikel instaat zou zijn om roggen te houden. Daarnaast gewoon een leuk stuk en ook goede reclame voor ons forum :)

Klik op deze link voor het stuk in pdf format:

Zoetwater roggen artikel Roggenforum.pdf
(944.91 KiB) 1393 keer gedownload

Deze versie heeft nog diverse logo's van roggenwinkel, ik zal dit later aanpassen met alleen logo's van het forum. Ik hoor graag of er fouten in staan of als jullie suggesties hebben voor aanvulling/verbetering.

Mits het artikel als geheel wordt afgedrukt is iedereen vrij het bij vrienden af te geven die graag extra informatie willen over roggen.
Lode
Beheerder

Re: Artikel: Zoetwater roggen uit de Amazone

Berichtdoor nanda » wo 22 jan 2014, 01:22

Vet stuk Lode!
Heel duidelijk beschreven.
nanda
Actief lid

Berichtdoor johan » wo 22 jan 2014, 08:46

Goed stuk Lode, enigste nadeel is dat het bijna een complete cartridge kost om uit te printen (dus doe het wel op stage ;) )
nieuw visbestand:)
johan
Actief lid

Berichtdoor Lode » wo 22 jan 2014, 08:59

Haha da's waar, zal 'm ook met witte achtergrond plaatsen :)
Lode
Beheerder

Berichtdoor scoob6442 » wo 22 jan 2014, 12:50

Ziet er goed uit... de komplete roggen almanak... nu nog 1 over vrouwen schrijven die zo duidelijk is ... zal een bestseller worden
scoob6442
Actief lid

Berichtdoor TimoV » wo 22 jan 2014, 15:28

Leuk gemaakt en erg interessant! :duim
Eendracht maakt macht.
TimoV
Actief lid

Berichtdoor Erwin » wo 22 jan 2014, 23:46

Inderdaad mooi en overzichtelijk stuk Lode!
Ik begon te lezen en stopte niet, dus het is niet vermoeiend maar juist erg interessant om te lezen my compliments :duim

Verbetering:
Onder het kopje Leefgebied begin je met: Zoetwater roggen uit familie Potamotrygonidae, voor het woord familie zou ik het lidwoordje "de" zetten.

Dan een stukje verder onder hetzelfde kopje:
Mogelijk is hier de herkomst van de geliefde zoetwater roggen uit familie Potamotrygonidae te vinden. ook hier zou ik het lidwoord "de"voor familie plaatsen.

Dan onder het kopje vraag en aanbod:
Achter het woord IBAMA misschien even de betekenis van de afkorting plaatsen? lijkt mij een goede toevoeging.

Verders niks op aan te merken :duim
Erwin
Actief lid

Berichtdoor Lode » wo 22 jan 2014, 23:57

Dank jullie wel. Super die aanvullingen, zal ze verwerken. Meer opmerkingen zeer welkom :)
Lode
Beheerder

Berichtdoor Mark Huveneers » do 23 jan 2014, 14:49

Leuk initiatief! Wordt te weinig gedaan op dit gebied, die boeken van Ross zijn al zo oud, nieuwe fotos en nieuwe info is echt welkom in de Roggenwereld.
Mark Huveneers
Actief lid

Berichtdoor Mark » do 23 jan 2014, 21:27

Lode het is echt een mooi geschreven stuk echt een aanwinst voor de hobby! :duim
Ik heb alleen een paar kleine puntjes zo als ik al met je besproken heb over de telefoon

Je hebt het er over dat sommige roggen 10.000den euros kunnen kosten voornamelijk de zwarte. Maar de albino's die naar mijn idee echt 1 van de duurste zijn worden niet vernoemd.

In het stuk over voer word er gesproken over niet te vet voeren maar dan noem je garnaal mosselen, kokkels en spiering.
De laatste 3 zijn wel vet.
Deze kunnen natuurlijk wel gevoerd worden maar dan met mate.

Het stuk over filtratie wordt goed uitgelegd dat je een goed biologisch filter moet hebben maar ik mis een stukje uitleg waarom bijv een potfilertje niet goed is.
Uit ervaring weet ik namenlijk dat heel veel aquarium speciaalzaken dit alsgoed filter zien en dit dan ook adviseren misschien is het handig om een uitleg te geven over filter massa en filteroppervlak.

In het onderstaande stukje denk ik dat er een foutje staat.
Je hebt het over vervoer in zakken maar daarnaast noem je in 1 regel ook de luchtsteen.

Zorg ervoor dat een rog een paar dagen niet heeft gegeten voordat deze getransporteerd wordt (afhankelijk van de grootte van de rog tussen de 1 en 4 dagen). Het beste kan de rog in een grote zak worden geplaatst welke in een tempex box vervoerd wordt om de temperatuur stabiel te houden. De zak dient voor ongeveer 1/4 gevuld te worden met water uit het aquarium en 3/4 met puur zuurstof. Afhankelijk van de duur van het transport kan ook gekozen worden voor een luchtsteen die wordt gevoed door een luchtpomp op batterijen. Om het water op temperatuur te houden kan gekozen worden voor een zogenaamde "heatpack

Ook heb je onder alle foto's een onderschrift, dit mis ik eigenlijk bij de datnoide, veel mensen hebben zo'n dier nog nooit gezien en het lijkt mij handig om daar een onderschrift bij te zetten zo dat iedereen ook weet wat voor vis het is.

In het stuk over bijvissen zou je nog kunnen vernoemen dat het bij roggen het niet gaat om dieren uit de zelfde biotoop maar dat het gedrag echt veel belangrijker is.
Je ziet namenlijk in de hobby ma, za , Azië en zelfs tanganyika cichliden voorbij komen in combinatie met de roggen.
Mark
Moderator

Volgende

Keer terug naar Foto wedstrijden